آندربایت چیست؟

در این مقاله خواهید خواند

آندربایت چیست؟

آندربایت چیست؟ آندربایت، ناهنجاری است که در آن دندان‌های فک پایین جلوتر از دندان‌های فک بالا قرار دارند. در حالت عادی، دندان‌های فک بالا قسمتی از دندان‌های فک پایین را می‌پوشانند، اما در آندربایت دقیقا برعکس این حالت رخ می‌دهد. آندربایت چیست؟ ظاهر این عارضه نسبت به دیگر ناهنجاری‌های مال ‌اکلوژن، غیرطبیعی‌تر است و اغلب بیماران سریعا به فکر درمان آن می‌افتند

دلایل به وجود آمدن و پیچیدگی های آندربایت :

آندربایت چیست؟ دلیل اصلی به وجود آمدن آندربایت ناهماهنگی فک پایین است، که معمولا در بدو تولد مشخص می شود. بیماران دارای سندروم کروزون ارثی یا سندرم سلولهای عصبی پایه ممکن است که نشانه هایی از آندربایت را داشته باشند. بر طبق کتابخانه پزشکی ملی آمریکا آندربایت همچنین می تواند به عنوان نتیجه شرایطی مانند رشد غیر عادی استخوان ها باشد. برای برخی از قومیت ها احتمال ابتلا به آندربایت بیش از دیگران وجود دارد.

مشکلات ناشی از آندربایت بسته به وضعیت بیمار دارند. اگر فاصله میان دندان های فک بالا و پایین زیاد باشد، می تواند باعث موارد زیر شود:

ایجاد مشکل برای خوردن غذا
چالش در گفتار
درد های مزمن مفصلی و فکی، سر درد و گوش درد
پوسیدگی دندان ناشی از ساییده شدن مینای دندان
مشکلات مزمن تنفس از طریق دهان، بوی بد و عفونت های باکتریایی دهان
خفگی در خواب، خر و پف و دیگر مشکلات تنفسی در خواب

عوارض آندربایت:

اختلال در صحبت کردن
اختلال در غذا خوردن و هضم آن
سخت بودن مراقبت از دندان‌ها و رعایت بهداشت دهان و دندان
منجر به عفونت‌های باکتریایی و بوی بد دهان خواهد شد
پوسیدگی دندان‌ به علت ساییده شدن بیش از حد دندان‌ها
ساییده شدن دندان‌ها باعث فرسایش مینای دندان نیز خواهد شد
خروپوف، آیینه خواب و دیگر مشکلات تنفسی هنگام خواب
دردهای مکرر در سر، گوش و همچنین دردهای مزمن فک و مفصل
به علت عدم تقارن فک، دردهایی در دهان و صورت نیز ممکن است رخ دهد
دندان‌های نامرتب و در نتیجه پوسیده، زمینه‌ی بروز انواع بیماری‌های لثه را فراهم می‌کند
جلو بودن فک پایین در چهره فرد مبتلا هم تاثیرگذار است و این بزرگ‌نمایی فک پایین باعث اعمال فشار زیاد روی بدن و در نتیجه پیری زودرس بیمار خواهد شد.

درمان آندربایت:

آندربایت درجات مختلفی دارد و در صورتی که این مشکل خفیف باشد نیاز به درمان نیست (با تشخیص دندانپزشک)، ولی نوع شدید آن در درازمدت روی سلامت دهان و دندان تاثیرگذار بوده و حتما باید درمان شود.
روش‌های درمانی آندربایت عبارت اند از:

ارتودنسی:

رایج‌ترین روش درمان آندربایت، ارتودنسی است. انواع مختلف ارتودنسی مثل ارتودنسی فلزی، ارتودنسی ثابت، ارتودنسی متحرک، ارتودنسی سرامیکی و ارتودنسی شفاف برای افرادی که با ظاهر سیم‌ها و براکت‌های ارتودنسی مشکل دارند، وجود دارد که می‌تواند این عارضه را درمان کند.

ابزارهای ارتودنسی:

در بعضی از موارد می‌توان با ابزارهای ارتودنسی مثل ریتینرها، هدگیرها و اکسپندرها این مشکل را برطرف کرد. سایز و ظاهر این ابزارها مانع از این است که بیماران به راحتی این روش درمانی را بپذیرند.

اکسپندر: اکسپندر یا وسیع‌کننده فک، از ابزارهای ارتودنسی است که برای درمان آندربایت از آن استفاده می‌شود. این قالب و سیم به کام دهان وصل می‌شود و باعث بزرگ شدن فک بالا خواهد شد. با وارد کردن نیرو به فک و بستن پیچ دستگاه که در وسط فک قرار می‌گیرد، می‌توان دندان‌های فک بالا را مرتب کرد و به مرور زمان با دندان‌های فک پایین هم‌تراز کرد. کلید سیمی کوچکی در اختیار بیمار قرار گرفته می‌شود تا در سوراخ پیچ رفته و به وسیله آن می‌توان اکسپندر را پهن و گسترده‌تر کرد.
ریتینر: ریتینرها قطعه‌های پلاستیکی هستند که روی دندان‌ها قرار گرفته و دندان‌ها را به مرور سرجای خود قرار می‌دهند. از رتینرها بعد از درمان ارتودنسی برای ثابت نگه‌داشتن دندان‌ها سرجای خود نیز استفاده می‌شود.

به این مطلب امتیاز دهید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

مینا-دندان

مینا دندان

بسیاری از افراد بر اهمیت روتین دندانپزشکی خود تاکید می کنند، اما تعداد کمی از افراد غیر متخصص می دانند که مینا چیست. به نظر می رسد درک مینای دندان بخش مهمی از سلامت شما است. در این مقاله علائه بر پاسخ به این پرسش روش های مراقبت از مینا دندان نیز بررسی شده است. کلینیک دندانپزشکی آلما واقع در غرب تهران (میدان انقلاب)، یکی از بهترین مراکزی است که شما می توانید برای انجام خدمات ترمیم دندان و سایر درمان دیگر مانند ایمپلنت دندان می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید. تلفن: ۰۲۱۶۶۹۱۶۶۲۴ مینای دندان چیست

مشاهده
لمینت-متحرک-دندان

لمینت متحرک دندان

 Dental Removable  laminate  یا همان لمینت متحرک دندان، یکی از خدمات زیبایی دهان و دندان در دنیای امروز محسوب می‌شود. این محصول زیبایی که گاهی به آن کامپوزیت متحرک نیز گفته می‌شود، یک کاور یا روکش نازک است که بر روی دندان قرار می‌گیرد. با استفاده از این لمینت به‌نوعی یک پلاک بر روی دندان‌ها قرار گرفته و معایب و ایرادات دندان‌ها را مخفی و ظاهری بهتر و زیباتر به دندان‌ها و لبخند افراد خواهد داد. این ابزار زیبایی یک پلاک متحرک از نوعی پلیمر غیرسمی یا صمغ دندان است که در مراکز و لابراتوارهای مجاز متناسب با شکل و

مشاهده
هزینه ایمپلنت دندان با بیمه

قیمت ایمپلنت دندان با بیمه 1403

هزینه ایمپلنت دندان با بیمه 1403 دندانپزشکی یکی از خدمات بسیار مهمی است که هر فرد باید برای سلامت دندان خود به آن توجه ویژگی کنند. بیمه، یک راه عالی برای تأمین هزینه های مالی مراقبت‌های پزشکی است. اگر به خدمات دندانپزشکی گسترده‌تری نیاز دارید، باید از بیمه‌های دندانپزشکی برای ایمپلنت و غیره استفاده کنید. این طرح‌ها، گزینه‌ای عالی برای کسانی است که به درمان‌های ترمیمی مانند دندانپزشکی برای ایمپلنت، کانال ریشه، روکش دندان، پروتز و سایر خدمات پرهزینه نیاز دارند. قیمت ایمپلنت دندان تهران ۱۴۰3 یکی از سؤالات متداولی که افراد از ما می‌پرسند، این است که چرا هزینه

مشاهده
خدمات ترمیم و درمانی دندان

خدمات ترمیم و درمانی دندان

ترمیم دندان برای اینکه یک لبخند زیبا داشته باشید، علاوه بر آنکه، باید روتین بهداشتی دندان‌ها را رعایت کنید، باید به طور منظم برای چکاپ به دندانپزشکی بروید تا مشکلی برای دندان هایتان پیش نیاید. زیبایی، یکدست بودن، تمیزی و خوش بویی دندان ها برای شما یک لبخند به یاد ماندنی را جای میگذارد. با تمامی مراقبت ها، ممکن است برای دندان های شما مشکلاتی نظیر: جرمگیری، پوسیدگی، عفونت های دندانی و دیگر موارد رخ دهد که شما باید سراغ خدمات ترمیم دندان رفته تا مشکل دندانی جدی تر نشود. خدمات ترمیم و درمانی دندان در داندانپزشکی آلما انجام می

مشاهده