اینله و اُنله دندان چیست و چه کاربردی دارد؟

در این مقاله خواهید خواند

اینله و اُنله دندان چیست و چه کاربردی دارد؟

اینله و اُنله دندان چیست و چه کاربردی دارد؟ اینله و اُنله نوعی ترمیم برای دندان های عقبی است که دچار پوسیدگی های خفیف تا متوسط شده اند و یا ترک خوردگی و شکستگی دارند اما از طرفی این آسیب آنقدر جدی نیست که بیمار نیاز به روکش داشته باشد.

اینله و اُنله دندان چیست و چه کاربردی دارد؟ افرادی برای این نوع ترمیم ها مناسبند که دندان هایشان آنقدر پوسیدگی و خرابی دارد که نمی توان آنها را با پر کردگی درمان کرد و از طرفی قسمت قابل توجهی از ساختار دندان نیز سالم مانده است که لزومی به روکش کردن نیست. با این روش، دندان پزشک می تواند به حفظ ساختمان دندان اصلی بیمار کمک کند.

تفاوت اینله و اُنله :

اینله و اُنله هر دو یک نوع ترمیم هستند با این تفاوت که هر کدام قسمت متفاوتی از دندان را می پوشانند. اینله دندان فضای بین شیارها و لبه های گردی که در سطح مرکزی دندان قرار دارند را می پوشاند و بسیار شبیه به پرکردگی است و قسمت داخلی دندان را پر می کند در حالی که اُنله وسیع تر بوده و تا شیار های طرفین دندان کشیده می شود. به دلیل پوشش گسترده ای که اُنله ایجاد می کند به آن روکش تکه ای نیز می گویند.

تفاوت اینله و آنله با پر کردن معمولی در چیست و چه مزایای نسبت به آن دارد؟

در پر کردن معمولی دندانپزشک با استفاده از مواد مخصوص مستقیم داخل دندان را پر می کند. اما اینله و انله ابتدا باید در لابراتوار برای دندان بیمار بر اساس قالب تهیه شده از دندان او ساخته شوند سپس در جای خالی دندان ها چسبانده می شوند.
اینله و انله از مواد محکم و بادوامی ساخته می شوند از این رو بسیار ماندگار هستند.
معمولا بعد از پر کردن دندان با مواد معمولی، مقاومت دندان تا حد قابل توجهی کاهش می یابد اما اگر دندان به وسیله آنله و یا اینله ترمیم شود درصد کاهش مقاومت دندان بسیار ناچیز خواهد بود.
اینله و انله بسیار محکم بوده و می توانند در برابر پوسیدگی مقاومت کنند. از این رو اگر دندانی با استفاده از این مواد ترمیم شود، عمر طولانی خواهد داشت.
ظاهر دندانی که به استفاده از اینله یا انله ترمیم شده است نسبت به دندانی که با آلیاژ های فلزی پر شده است بسیار بهتر می باشد. حتی دندان هایی که با استفاده از پرسلین پر شده اند در دراز مدت تغییر رنگ می دهند. ظاهر اینله و انله بسیار طبیعی است.
جالب است بدانید پلاک های دندانی نمی توانند روی دندانی که با استفاده از اینله یا انله ترمیم شده است تجمع کنند.

اینله و آنله چیست

تفاوت اینله و آنله چیست؟

اینله و انله هر دو از یک مواد ساخته می شوند. و تفاوت آنها تنها در محل قرار گیری روی دندان ها می باشد. از اینله برای ترمیم سطح مرکزی دندان یعنی لبه ها و شیار های روی دندان استفاده می شود. از انله نیز برای ترمیم طرفین دندان ها استفاده می شود. همچنین به انله روکش تکه ای نیز گفته می شود. اغلب وقتی پرکردگی دندان قدیمی شده و نیاز به تعویض داشته باشد، از اینله و انله برای ترمیم آن استفاده می شود.

مراحل ترمیم با استفاده از اینله و انله :

از آنجایی که اینله و انله در لابراتوار ساخته می شوند مراحل درمان با استفاده از آنها کمی طولانی تر از پرکردن معمولی می باشد. دندانپزشک بعد از آنکه پوسیدگی دندان را بررسی نمود آن را از دندان خارج می کند و به اصطلاح دندان را خالی می کند. سپس از دندان قالبی برای ساخته اینله یا انله تهیه می کند سپس آن را به لابراتوار برده و می سازد. جنس اینله و انله معمولا از پورسلین و رزین و یا طلا است.

مراحل ترمیم با استفاده از اینله و انله معمولا دو جلسه به طول می انجامد. در مدت خالی کردن دندان تا ساختن اینله یا انله، برای دندان ترمیم موقت می گذارند تا دندان در این مدت آسیب نبیند.دندانپزشک بسته به نظر بیمار معمولا برای دندان های عقب از مواد طلا که با دوام تر هستند استفاده می کند و برای دندان های جلویی از رزین که هم رنگ دندان می باشد استفاده می کند. با توجه به اینکه اینله و انله در لابراتوار ساخته می شوند قیمت بیشتری نسبت به پرکردن و ترمیم معمولی دارند.

معایب ترمیم با استفاده از اینله و انله :

از مراحل بیشتری را شامل می شود
قیمت آن نسبتا بیشتر می باشد
با اینکه مقاوم و با دوام هستند امکان فرسایش مینای دندان وجود دارد
گاهی اوقات ممکن است در اثر جویدن مواد غذایی سفت از روی دندان جدا شوند که علت اصلی آن می تواند درست قرار نگرفتن روی دندان باشد.

به این مطلب امتیاز دهید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

درد-دندان-عقل-به-کجا-می-زند

درد دندان عقل به کجا می زند

درد دندان عقل ممکن است به حدی باشد که زندگی شما را مختل کند. شاید این سوال برای شما هم پیش بیاید که درد دندان عقل به کجا می زند و کدام یک نشانه خرابی دندان عقل است؟ درد دندان عقل ممکن است بطور هم زمان چند دندان شما را درگیر کند و همچنین به سایر قسمت های فک و صورت نیز سرایت می کند. شما می توانید برای درمان دندان خود و جراحی و کشیدن دندان عقل به کلینیک دندانپزشکی آلما واقع در غرب تهران محدوده انقلاب مراجعه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر از سایر خدمات این مرکز و

مشاهده
مینا-دندان

مینا دندان

بسیاری از افراد بر اهمیت روتین دندانپزشکی خود تاکید می کنند، اما تعداد کمی از افراد غیر متخصص می دانند که مینا چیست. به نظر می رسد درک مینای دندان بخش مهمی از سلامت شما است. در این مقاله علائه بر پاسخ به این پرسش روش های مراقبت از مینا دندان نیز بررسی شده است. کلینیک دندانپزشکی آلما واقع در غرب تهران (میدان انقلاب)، یکی از بهترین مراکزی است که شما می توانید برای انجام خدمات ترمیم دندان و سایر درمان دیگر مانند ایمپلنت دندان می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید. تلفن: ۰۲۱۶۶۹۱۶۶۲۴ مینای دندان چیست

مشاهده
لمینت-متحرک-دندان

لمینت متحرک دندان

 Dental Removable  laminate  یا همان لمینت متحرک دندان، یکی از خدمات زیبایی دهان و دندان در دنیای امروز محسوب می‌شود. این محصول زیبایی که گاهی به آن کامپوزیت متحرک نیز گفته می‌شود، یک کاور یا روکش نازک است که بر روی دندان قرار می‌گیرد. با استفاده از این لمینت به‌نوعی یک پلاک بر روی دندان‌ها قرار گرفته و معایب و ایرادات دندان‌ها را مخفی و ظاهری بهتر و زیباتر به دندان‌ها و لبخند افراد خواهد داد. این ابزار زیبایی یک پلاک متحرک از نوعی پلیمر غیرسمی یا صمغ دندان است که در مراکز و لابراتوارهای مجاز متناسب با شکل و

مشاهده
هزینه ایمپلنت دندان با بیمه

قیمت ایمپلنت دندان با بیمه 1403

هزینه ایمپلنت دندان با بیمه 1403 دندانپزشکی یکی از خدمات بسیار مهمی است که هر فرد باید برای سلامت دندان خود به آن توجه ویژگی کنند. بیمه، یک راه عالی برای تأمین هزینه های مالی مراقبت‌های پزشکی است. اگر به خدمات دندانپزشکی گسترده‌تری نیاز دارید، باید از بیمه‌های دندانپزشکی برای ایمپلنت و غیره استفاده کنید. این طرح‌ها، گزینه‌ای عالی برای کسانی است که به درمان‌های ترمیمی مانند دندانپزشکی برای ایمپلنت، کانال ریشه، روکش دندان، پروتز و سایر خدمات پرهزینه نیاز دارند. قیمت ایمپلنت دندان تهران ۱۴۰3 یکی از سؤالات متداولی که افراد از ما می‌پرسند، این است که چرا هزینه

مشاهده