درمان مجدد ریشه دندان RRCT

در این مقاله خواهید خواند

درمان مجدد ریشه دندان RRCT

درمان مجدد ریشه دندان RRCT

درمان مجدد ریشه دندان RRCT :درمان‌های ناموفق کانال ریشه اکنون به لطف فناوری های مدرن با موفقیت قابل درمان است. درمان ناموفق کانال ریشه را می توان به طور بالقوه با درد و/یا تورم تشخیص داد.در تعدادی از موارد ،درمان ریشه دندانها با عدم موفقیت همراه است و باید جهت رفع نواقص درمان قبلی ،دندان مجدد تحت درمان قرار گیرد.در برخی موارد ،حین کار برای دندانپزشک مشکلاتی ایجاد میشود و یا به دلیل ساختمان،آناتومی و شکل دندان در زمان درمان ریشه ،کار به طور کاملاصحیح انجام نمیشود.

بنابراین ممکن است درمان اولیه موفق نباشد.و یا به دلیل عفونت قبلی ریشه ها، مجدد اً ضایعه در انتهای ریشه شکل بگیرد که در اینصورت دندان با نظر دندانپزشک کاندید مجدد درمان ریشه یاRRCT میباشد.

اندودنتیکس جراحی

دستگاه های اولتراسونیک به دندانپزشک اجازه می دهد تا مواد قدیمی کانال ریشه و سایر موانع داخل کانال را با کارآمدتر و دقیق تر حذف کند تا حتی در سخت ترین موارد نارسایی ریشه به موفقیت دست یابد.
امروزه دندانپزشکان عمومی و متخصصین کانال ریشه (آندودنتیست‌ها) به خوبی آموزش دیده می توانند درمان ریشه ریشه غیرجراحی را انجام دهند که در مقایسه با سایر روش های درمانی مانند کشیدن دندان بسیار مقرون به صرفه، صرفه جویی در زمان و کاملاً قابل پیش بینی است. اما در برخی مواقع مورد نارسایی ریشه را نمی توان با روش های غیر جراحی مجدداً درمان کرد. در این موارد دندانپزشکان می توانند از اندودنتیکس جراحی برای درمان مجدد مورد نارسایی کانال ریشه استفاده کنند که ممکن است بر کشیدن دندان ترجیح داده شود.

Root canal retreatment RRCT
Root canal retreatment RRCT

 

فرآیند درمان ریشه دندان

درمان ریشه دندان یک روش درمانی است که برای حفظ دندان‌هایی که به دلیل پوسیدگی یا آسیب دیگر آسیب دیده‌اند، استفاده می‌شود. این روش شامل برداشتن پالپ عفونی دندان و پر کردن کانال‌های ریشه با مواد پرکننده است.

مراحل درمان ریشه دندان

درمان ریشه دندان معمولاً در دو جلسه انجام می‌شود. در جلسه اول، دندانپزشک ابتدا دندان را بی‌حس می‌کند. سپس، با استفاده از ابزارهای مخصوص، پالپ عفونی دندان را خارج می‌کند. در نهایت، کانال‌های ریشه را با مواد پرکننده می‌بندد و یک پانسمان موقت روی دندان قرار می‌دهد.

در جلسه دوم، دندانپزشک پانسمان موقت را برداشته و دندان را با ماده پرکننده دائمی می‌بندد.

مراحل درمان ریشه دندان به صورت خلاصه

جلسه اول: بی‌حسی، برداشتن پالپ عفونی، پر کردن کانال‌های ریشه با مواد پرکننده موقت

جلسه دوم: برداشتن پانسمان موقت، پر کردن کانال‌های ریشه با مواد پرکننده دائمی

 

درمان ریشه (Root Canal)

درمان مجدد ریشه دندان RRCT در بعضی موارد با وجود اینکه درمان به طور ایده آل انجام شده ولی نتیجه درمان موفقیت آمیز نیست در این صورت ممکن است دندانپزشک تصمیم بگیرد که دندان را مجدد تحت درمان قرار دهد.در صورتیکه دندانی درمان شودو پرکردگی آن تخلیه شده باشد نیز با نظر دندانپزشک مجدداًتحت درمان قرار میگیرد.به این معنی که حتی اگر درمان ریشه درست انجام شده باشد ولی درست ترمیم تاج انجام نشده باشد یا بیمار برای وقت بعدی مراجعه نکرده باشدیا پانسمان موقت برای مدت بیشتر از دو هفته افتاده باشد ،لازم است درمان مجدد انجام شود.

از آنجاییکه محیط دهان محیطی آلوده است ومیکروبهای متعددی در محیط اطراف دندان و بزاق وجود دارد ،اگر تاج دندان به طور کامل ترمیم نشده باشد، ارتباط بین محیط آلوده دهان و کانال دندان ایجاد میگردد که میکروبها ظرف مدت دو تا سه هفته مجددا کانال را آلوده میکنند.به همین علت ومخصوصاً در مواردی که دندان قبلا درمان ریشه شده است و به روکش نیاز دارد لازم است مجدد درمان ریشه انجام شود.

هزینه درمان مجدد ریشه دندان RRCT

برای اطلاع از قیمت درمان مجدد ریشه دندان RRCT با کلینیک دندانپزشکی آلما تماس بگیرید.

شماره تماس: ۰۲۱۶۶۹۱۶۶۲۴

 

درمان مجدد ریشه دندان RRCT
درمان مجدد ریشه دندان RRCT

 

مراحل درمان مجدد ریشه

1ـدر این مرحله بعد از بی حسی، پوسیدگیها و ترمیمهای قبلی برداشته میشود و از تاج دندان مسیری برای ورود به فضای داخل دندان  و کانالها ایجاد میگردد.

2ـ در این مرحله کل مواد پر شدگی قبلی در کانالها توسط فلز باریکی به نام فایل تخلیه میشود وتا انتهای کانال به طور کامل تمیز میگردد.

3ـ در مرحله ی سوم کانالی که کاملا تمیز شده را با موادی به نام گوتا پرکا،پر میکنند تا این مسیر کاملا مسدود شود و میکروبها نتوانند به این فضا وارد شوند.

4ـدر مرحله نهایی تاج دندان،پانسمان میشود تا دندان جهت ترمیم و یا روکش کردن آماده شود.

 

 

آیا شخصی که دندان اش نیاز به درمان مجدد ریشه دارد احساس درد میکند؟

از آنجا که این دندان مدتها پیش عصب کشی شده و اعصاب دندان تخلیه شده فرد ممکن است دردی احساس نکند اما این به معنی سلامت دندان نیست.در موارد ی که عفونت در کانال دندان زیاد شودممکن است این عفونت وارد استخوان شود ویا باعث از بین بردن بافت استخوانی و بافتهای مجاور  شود که در اینصورت برای شخص ایجاد درد میکند.بهترین راه برای پیشگیری و تشخیص به موقع چنین وضعیتی کنترلهای دوره ای با رادیوگرافی توسط دندانپزشک میباشد.

سوالات متداول

آیا شخصی که دندان اش نیاز به درمان مجدد ریشه دارد احساس درد میکند؟

از آنجا که این دندان مدتها پیش عصب کشی شده و اعصاب دندان تخلیه شده فرد ممکن است دردی احساس نکند اما این به معنی سلامت دندان نیست.در موارد ی که عفونت در کانال دندان زیاد شودممکن است این عفونت وارد استخوان شود ویا باعث از بین بردن بافت استخوانی و بافتهای مجاور شود که در اینصورت برای شخص ایجاد درد میکند.بهترین راه برای پیشگیری و تشخیص به موقع چنین وضعیتی کنترلهای دوره ای با رادیوگرافی توسط دندانپزشک میباشد.

درمان مجدد ریشه چه مراحلی دارد؟

1ـدر این مرحله بعد از بی حسی، پوسیدگیها و ترمیمهای قبلی برداشته میشود و از تاج دندان مسیری برای ورود به فضای داخل دندان و کانالها ایجاد میگردد. 2ـ در این مرحله کل مواد پر شدگی قبلی در کانالها توسط فلز باریکی به نام فایل تخلیه میشود وتا انتهای کانال به طور کامل تمیز میگردد. 3ـ در مرحله ی سوم کانالی که کاملا تمیز شده را با موادی به نام گوتا پرکا،پر میکنند تا این مسیر کاملا مسدود شود و میکروبها نتوانند به این فضا وارد شوند. 4ـدر مرحله نهایی تاج دندان،پانسمان میشود تا دندان جهت ترمیم و یا روکش کردن آماده شود.

هزینه درمان مجدد ریشه دندان RRCT چقدر است؟

برای اطلاع از قیمت درمان مجدد ریشه دندان RRCT با کلینیک دندانپزشکی آلما تماس بگیرید. شماره تماس: ۰۲۱۶۶۹۱۶۶۲۴

5/5 - (7 امتیاز)

4 پاسخ

  1. سلام وقتتون بخیر
    هزینه درمان مجدد ریشه دندان RRCT چقدر است؟

    1. سلام قت شما هم بخیر
      جهت مشاوره حضوری و کسب اطلاعات بیشتر با متخصصان ما در کلینیک دندانپزشکی آلما تماس بگیرید. شماره تماس: ۰۲۱۶۶۹۱۶۶۲۴

  2. سلام وقتتون بخیر
    ایا درمان مجدد ریشه دندان RRCT درد دارد؟

    1. سلام وقت شما هم بخیر
      خیر درمان مجدد هیچ دردی ندارد جهت مشاوره حضوری و کسب اطلاعات بیشتر با متخصصان ما در کلینیک دندانپزشکی آلما تماس بگیرید. شماره تماس: ۰۲۱۶۶۹۱۶۶۲۴

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خدمات مشابه

جراحی دندان عقل در نسج سخت

خرابی و پوسیدگی دندان ها یکی از عوامل کشیدن دندان می باشد. بسته به نوع خرابی و پوسیدگی ایجاد شده مشخص می شود که دندان ها احتیاج به چه نوع جراحی دارند. برای مثال اگر دندان نهفته باشد جراحی نسج سخت و یا نسج نرم انجام می گیرد. نهفتگی دندان به خصوص در هنگام پیدا شدن دندان عقل و نبود فضای کافی در دهان ایجاد می شود. زمانی که از زمان رویش دندان جدید گذشته باشد اما همچنان دندان درون فک باقی بماند در نتیجه نیاز به جراحی های نسج نرم و یا سخت می باشد. دندان های عقل معمولا

مشاهده
جراحی دندان عقل در نسج نرم

جراحی دندان عقل در نسج نرم

جراحی دندان عقل در نسج نرم چیست؟ با از بین رفتن تاج دندان به هر دلیل بنا به تشخیص دندانپزشک بایستی ریشه از نسج دندان خارج گردد. برای خارج کردن ریشه دندان نیاز به جراحی می باشد.در جراحی دندان عقل در نسج نرم مقدار کمی از بافت لثه کنار زده می شود. گاهی دندان ها به علت وجود دندان عقل ، فشرده شده و به همین دلیل ، کج و در هم پوشیده می شوند که در این صورت علاوه بر آسیب در زیبایی سبب دشوار شدن در نظافت و رسیدگی دندان ها می شود و بهداشت دندان ها به

مشاهده
وستیبول دندان

وستیبولوپلاستی

وستیبولوپلاستی چیست؟ جراحی وستیبوبوپلاستی از جمله جراحی های قبل از پروتز می باشد که به منظور ایجاد جای مناسب جهت قرار گیری پروتز های دندانی در دهان انجام می گیرد. کم شدن عمق وستیبول می تواند به دلیل از دست دادن دندان های دائمی باشد که می تواند عامل اصلی انجام این جراحی و فراهم نمودن شرایط مناسب جهت قرار گیری دندان های مصنوعی و یا ایمپلنت های دندانی باشند. تکنیک های مختلفی جهت انجام این جراحی وجود دارد که بسته به شرایط بیمار توسط دندانپزشک اجرا می شود. در هنگام اجرای این جراحی می توان همزمان پیوند استخوان و

مشاهده

آلوئولوپلاستی (استئوتومی)

آلوئولوپلاستی عمل جراحی که جهت تغییر شکل دادن قسمت هایی از فک که دندان های آن از بین رفته است , آلوئولوپلاستی نام دارد. آلوئول بخشی از استخوان فک می باشد که دندان ها را در خود جای داده است.صاف کردن استخوان فک , روشی بسیار مناسب و ضروری برای قرار گیری دندان های مصنوعی در دهان می باشد. آلوئولوپلاستی (استئوتومی) فکی – دندانی:(جراحی اصلاح فک ) جراحی ای است که در آن استخوان ها برای اصلاح بد شکلی فکی – دندانی برش داده می شوند تا جا به جا، تغییر و باز تنظیم شوند. کلمه Osteotomy به معنی تقسیم

مشاهده