انواع عصب کشی دندان

در این مقاله خواهید خواند

انواع عصب کشی دندان

عصب کشی دندان چیست؟

عصب کشی دندان یکی از جدیدترین روش های پیشگیری از دندان درد است. عصب کشی دندان زمانی قابل استفاده است که دندان ها به طور گسترده ای پوسیده شده باشند.

یکی از دلایل اصلی نیاز فوری هر کسی به دندانپزشک، درد شدید و مداوم دندان است که گاهی حتی با مصرف مسکن نیز آرام نمی‌شود. در بیشتر موارد این درد با درمان ریشه دندان معیوب درمان می شود.

این بدان معنا نیست که اگر دندانی درد نکند نمی تواند درمان ریشه داشته باشد. هر دندانی دارای نفوذ میکروبی به محفظه پالپ (حفره دندان که همان پالپ دندان است) است، در بیشتر موارد نیاز به درمان ریشه دارد. درمان ریشه یا همان عصب کشیُ تکنیکی با سختی و دقت بالا است که برای فعال نگه داشتن آن در دهان در داخل دندان و به طور دقیق تر در ریشه آن انجام می شود.

این کار شامل برداشتن عصب دندان در صورتی که پالپ هنوز وجود داشته باشد و «مرده» نباشد، ضد عفونی محفظه پالپ و ریشه و در نهایت گرفتگی آنها است.

انواع عصب کشی دندان

دندان های ما انسان ها از لایه های مختلفی به وجود آمده اند.لایه ی روی دندان را مینای دندان مینامند که ما آن را با چشم میبینیم.زیر این لایه، عاج قرار دارد که بسیار سخت و محکم میباشد. در درون عاج بافت ها، رگ های خونی و عصب ها وجود دارند. هنگامی که مغز دندان بر اثر پوسیدگی آسیب دیده باشد، دچار درد میگردد که برای درمان این درد ما نیاز به عصب کشی یا درمان ریشه ی دندان داریم. با توجه به انواع عصب کشی دندان ، روش های مختلفی برای عصب کشی وجود دارد.

انواع عصب کشی دندان
انواع عصب کشی دندان

 

وقتی عصب کشی لازم است که مغز دندان دچار التهاب، عفونت و آبسه میشود. این کار توسط یک دنداپزشک حاذق انجام میگردد تا ریشه ی دندان به طور کامل عصب کشی شده و در آینده مشکلی ایجاد نکند.

انواع عصب کشی دندان دارای چهار گام میباشد:

در گام اول کانال دندان را به وسیله ی ابزاری مخصوص باز میکنند و طول رشته را مشخص میکنند که در گام دوم این اتفاق می افتد. در مرحله ی بعد تمامی عفونت ها، آلودگی ها و پوسیدگی ها به طو کامل از بین میرود. در صورتی که این عفونت ها شدید باشد، دندانپزشک برای کاهش عفونت از قرص های چرک خشک کن استفاده میکند. بیمار با مصرف این قرص ها دوباره به دندانپزشک مراجعه میکند. در گام آخر اگر دندان عفونتی نداشته باشد عصب کشی در یک جلسه خاتمه میابد. عصب کشی باید زیر نظر متخصص این کار انجام شود که توانایی انجام انواع عصب کشی دندان را داشته باشد.

انواع عصب کشی دندان
انواع عصب کشی دندان

 

در صورتی که عصب کشی دندان به موقع درمان نشود، میتواند شما را مجبور به کشیدن دندان تان کند. خارج کردن عصب خطری ندارد و به وسیله ی جدیدترین تجهیزات در کلینیک دندانپزشکی آلما انجام میگردد.

فواید عصب کشی

داشتن دندان طبیعی سالم به وسیله ی عصب کشی فواید زیادی دارد:

پیشگیری از کاهش توان جویدن

حفظ ظاهر طبیعی دندان ها

پیشگیری از کاهش نیروی بایت و حفظ حس طبیعی آن

پیشگیری از فشار آمدن به دندان های کناری و ساییدگی آن

انواع عصب کشی دندان

عصب کشی دندان ها به روش های مختلفی انجام میشود که به آن اشاره میکنیم:

عصب کشی روت کانال تراپی اولیه: برای مدیریت التهاب و عفونت صورت میگیرد.

عصب کشی روت کانال تراپی ثانویه: اگر عصب کشی اولیه درمان را تکمیل نکند از روش ثانویه استفاده میشود.

جراحی حذف ریشه انتهایی دندان یا آپیکوکتومی: در این روش بافت عفونی و انتهای ریشه دندان برداشته میشود.

جراحی ترمیم ریشه یا پالپوتومی: این جراحی بر روی کودکان انجام میشود. به طوری که عصب فقط از تاج دندان برداشته میشود و کاری با ریشه ی دندان نداریم.

پالپکتومی یا جراحی تخلیه ریشه: این روش نیز مناسب کودکان است که کل پالپ و عصب کاملا تخلیه میشود.

حالا که با انواع عصب کشی دندان آشنا شدیم، از دندان های خود به خوبی مراقبت کنیم تا دچار مشکلاتی نظیر عصب کشی نشویم.

انواع عصب کشی دندان
انواع عصب کشی دندان

آیا عصب کشی با درد همراه است؟

عصب کشی یک جراحی سطحی بوده معمولا بدون درد است. چرا که دندان ها به وسیله ی آمپول های بی حسی، سر و بی حس میشوند. در صورتی که بعد از درمان دچار التهاب و درد شدید، با مسکن ها تا حدودی میتوانید ان را تسکین دهید. اگر درد کاهش نیافت به دندانپزشک خود تماس بگیرید.

طول عمر دندان ترمیم شده چه قدر است؟

عصب کشی و درمان ریشه دندان زیر نظر دندانپزشک حاذق و باتجربه انجام میشود. دندانی که به طور صحیح و درست عصب کشی شده باشد سال ها دوام خواهد داشت. به شرطی که از دندان هایتان مراقبت کنید و با مسواک، نخ دندان و… دندان هایتان را سالم نگه دارید.

در صورت نیاز به مشاوره تخصصی درمورد انواع عصب کشی دندان و دریافت نزدیکترین نوبت عصب کشی دندان با ما در تماس باشید.

 

به این مطلب امتیاز دهید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

مینا-دندان

مینا دندان

بسیاری از افراد بر اهمیت روتین دندانپزشکی خود تاکید می کنند، اما تعداد کمی از افراد غیر متخصص می دانند که مینا چیست. به نظر می رسد درک مینای دندان بخش مهمی از سلامت شما است. در این مقاله علائه بر پاسخ به این پرسش روش های مراقبت از مینا دندان نیز بررسی شده است. کلینیک دندانپزشکی آلما واقع در غرب تهران (میدان انقلاب)، یکی از بهترین مراکزی است که شما می توانید برای انجام خدمات ترمیم دندان و سایر درمان دیگر مانند ایمپلنت دندان می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید. تلفن: ۰۲۱۶۶۹۱۶۶۲۴ مینای دندان چیست

مشاهده
پوسیدگی-دندان-کودکان

پوسیدگی دندان کودکان

دندان کودکان به علت بی توجهی در مراقبت ها و بهداشت دهان و دندان دچار خرابی می شوند. پوسیدگی دندان کودکان یکی از دغدغه های والدین می باشد، و اینکه این پوسیدگی باعث ایجاد درد می شود. پس کودکان برای بطور منظم برای چکاب به دندانپزشکی مراجعه کنند تا در آینده دچار مشکلات دهان دندان هاد نشوند. یکی از بهترین و بروزترین مراکز بهداشت دهان و دندان کودکان در غرب تهران، کلینیک دندانپزشکی آلما می باشد. شما می توانید تمامی خدمات دندانپزشکی فرزند خود را با خیال راحت در این کلینیک انجام دهید. برای اطلاع از قیمت درمان دندان و

مشاهده
لمینت-متحرک-دندان

لمینت متحرک دندان

 Dental Removable  laminate  یا همان لمینت متحرک دندان، یکی از خدمات زیبایی دهان و دندان در دنیای امروز محسوب می‌شود. این محصول زیبایی که گاهی به آن کامپوزیت متحرک نیز گفته می‌شود، یک کاور یا روکش نازک است که بر روی دندان قرار می‌گیرد. با استفاده از این لمینت به‌نوعی یک پلاک بر روی دندان‌ها قرار گرفته و معایب و ایرادات دندان‌ها را مخفی و ظاهری بهتر و زیباتر به دندان‌ها و لبخند افراد خواهد داد. این ابزار زیبایی یک پلاک متحرک از نوعی پلیمر غیرسمی یا صمغ دندان است که در مراکز و لابراتوارهای مجاز متناسب با شکل و

مشاهده
هزینه ایمپلنت دندان با بیمه

قیمت ایمپلنت دندان با بیمه 1403

هزینه ایمپلنت دندان با بیمه 1403 دندانپزشکی یکی از خدمات بسیار مهمی است که هر فرد باید برای سلامت دندان خود به آن توجه ویژگی کنند. بیمه، یک راه عالی برای تأمین هزینه های مالی مراقبت‌های پزشکی است. اگر به خدمات دندانپزشکی گسترده‌تری نیاز دارید، باید از بیمه‌های دندانپزشکی برای ایمپلنت و غیره استفاده کنید. این طرح‌ها، گزینه‌ای عالی برای کسانی است که به درمان‌های ترمیمی مانند دندانپزشکی برای ایمپلنت، کانال ریشه، روکش دندان، پروتز و سایر خدمات پرهزینه نیاز دارند. قیمت ایمپلنت دندان تهران ۱۴۰3 یکی از سؤالات متداولی که افراد از ما می‌پرسند، این است که چرا هزینه

مشاهده